תגיד תודה שאתה גבר, ותשתה משהו
מודל פיסק הוא מודל סמיוטי שרואה בכל מסר כבעל כמה פרשנויות. מודל סמיוטי הוא מודל המתמקד בתוכן המסר, משמעות המסר, ואיך הנמען יפרש את המסר. הפרשנות משתנה בין אדם לאדם ע"פ מספר מאפיינים המתוארים בפירוט על מודל פיסק.
ככל שישנם פערי תרבות גדולים יותר בין המוען לנמען, כך יותר סביר שהנמען לא יבין את המסר שהמוען רוצה להעביר. מודל פיסק כולל בתוכו מספר גורמים המהווים את התהליך מרגע שידור המסר על ידי המוען ועד פרשנות הנמען:
המסר- הטקסט בעזרתו מעביר המוען את המסר לנמען, המסר עצמו.
ככל שישנם פערי תרבות גדולים יותר בין המוען לנמען, כך יותר סביר שהנמען לא יבין את המסר שהמוען רוצה להעביר. מודל פיסק כולל בתוכו מספר גורמים המהווים את התהליך מרגע שידור המסר על ידי המוען ועד פרשנות הנמען:
המסר- הטקסט בעזרתו מעביר המוען את המסר לנמען, המסר עצמו.
נמענים- מיהו קהל היעד של המוען, למי הוא רוצה להעביר את המסר.
מציאות חיצונית- מהו המטען התרבותי של הנמען. לדוגמה: מין, גיל, מצב חברתי, תפישת עולם, אידיאולוגיה, עדה, דת, חילוני/דתי ועוד. מציאות חיצונית מרמזת לנו איך ככל הנראה יתפרש המסר בעיני הנמען.
מציאות חיצונית- מהו המטען התרבותי של הנמען. לדוגמה: מין, גיל, מצב חברתי, תפישת עולם, אידיאולוגיה, עדה, דת, חילוני/דתי ועוד. מציאות חיצונית מרמזת לנו איך ככל הנראה יתפרש המסר בעיני הנמען.
מודל פיסק מתייחס לפרסומת כך:
מסר (טקסט): "תגיד תודה שאתה גבר ותשתה משהו"
נמענים: גברים בני 18+ (הגיל בו מותר להתחיל לשתות משקאות חריפים)
מציאות חיצונית:
לפרסומת כמה פרשנויות:
1. הסתכלות על הפרסומת ממקום הומוריסטי וסאטירי,בצחוק וכבידור.
דוגמה לקבוצה שתתייחס לפרסומת ע"פ פרשנות זו היא: גברים. ניתן להבין כי ישנם גברים רבים שיראו את הפרסומת כמצחיקה ומבדרת, ככל הנראה כיוון שאינם מסוגלים להתחבר לצד הנשי בפרסומת.
דוגמה לקבוצה שתתייחס לפרסומת ע"פ פרשנות זו היא: גברים. ניתן להבין כי ישנם גברים רבים שיראו את הפרסומת כמצחיקה ומבדרת, ככל הנראה כיוון שאינם מסוגלים להתחבר לצד הנשי בפרסומת.
2.הסתכלות על הפרסומת כפרסומת שוביניסטית- הצגת הנשים כחיות, רודפות גברים וללא רצון משל עצמן:
הפרסומת "תגיד תודה שאתה גבר ותשתה משהו" (של 'טמפו'- חברה למשקאות חריפים ישראלית), מציגה את הנשים הישראליות בצורה מבזה ומחפירה. הפרסומת שוביניסטית והיא אינה מתחשבת בכלל צופיה ומראה כי הנשים הישראליות יוותרו על כבודן, רצונן, ואף ילחמו אחת בשנייה למען גבר (ואף גבר זר), על מנת למצוא חן בעיניו.
דוגמה לקבוצה שתתייחס לפרסומת ע"פ פרשנות זו היא: נשים. הצד הנשי מוצג בצורה משפילה ועל כן נשים רבות יתנגדו לכך. קבוצות נוספות היכולות להתנגד הן קבוצות פמיניסטיות (הכוללות נשים וגברים) שירגישו כי הצד הנשי מוצג נחות לעומת הגברי, מה שנוגד את האידיאולוגיה של קבוצות אלו.
בפרסומת זו, הפרשנות משתנה ע"פ מין ואידיאולוגיה. עם זאת, הפרסומת פונה לקבוצה שיש סיכוי גדול יותר שתתחבר לחלק ההומוריסטי שהפרסומת מנסה להעביר, מה שבסופו של דבר יגרום לקהל היעד הרצוי לקנות את המוצר.
הפרסומת "תגיד תודה שאתה גבר ותשתה משהו" (של 'טמפו'- חברה למשקאות חריפים ישראלית), מציגה את הנשים הישראליות בצורה מבזה ומחפירה. הפרסומת שוביניסטית והיא אינה מתחשבת בכלל צופיה ומראה כי הנשים הישראליות יוותרו על כבודן, רצונן, ואף ילחמו אחת בשנייה למען גבר (ואף גבר זר), על מנת למצוא חן בעיניו.
דוגמה לקבוצה שתתייחס לפרסומת ע"פ פרשנות זו היא: נשים. הצד הנשי מוצג בצורה משפילה ועל כן נשים רבות יתנגדו לכך. קבוצות נוספות היכולות להתנגד הן קבוצות פמיניסטיות (הכוללות נשים וגברים) שירגישו כי הצד הנשי מוצג נחות לעומת הגברי, מה שנוגד את האידיאולוגיה של קבוצות אלו.
בפרסומת זו, הפרשנות משתנה ע"פ מין ואידיאולוגיה. עם זאת, הפרסומת פונה לקבוצה שיש סיכוי גדול יותר שתתחבר לחלק ההומוריסטי שהפרסומת מנסה להעביר, מה שבסופו של דבר יגרום לקהל היעד הרצוי לקנות את המוצר.
המוען בפרסומת זו לוקח סיכון מבחינת הפרשנות של הנמענים והצופים. הפער בין הכוונה של המוען לבין המסר שהועבר לחלק מהצופים הוא משמעותי ולכן יכול לפגוע באופן קריטי במכירות המוצר ובחברה המפרסמת את המוצר.
הי עינב
השבמחקאבקש להרחיב על מודל פיסק בפתיח. מה שכתבת לא מספיק ולא מבטא במדויק את הגישה. הגישה היא סמיוטית- להסביר מה זה אומר.
הפרשנויות נעשות לא רק לפי גיל....אלא לפי המטען התרבותי וההקשר. תרחיבי על שני גורמים אילו.
למשל מה זה מציאות חיצונית?
רק אחרי כן לרשום יישום
מודל זה יכול להסביר את חילוקי הדעות או הפרשנויות השונות לאותו טקסט קרי הפרסומת.
ואז 1- מה הכוונה הומוריסטי תרחיבי
2- ברור יותר
יש עוד קבוצות שיתנגדו לפרסומת הזו?
תקני ושלחי שוב
תודה רבה
הי עינב
השבמחקיופי עכשיו זה מצוין